Regulamin Organizacyjny
Podstawa prawna: art.24 ustawy o działalności leczniczej (Ustawa z dnia 14 kwietnia 2011 Dz.U z 2011 Nr 112 poz.654 z zm), zgodnie z zapisem każdy podmiot wykonujący działalność leczniczą, w tym właściciel gabinetu stomatologicznego, musi posiadać tzw. regulamin organizacyjny praktyki zawodowej.
1. Firma podmiotu.
Centrum Stomatologiczne DentaLife
2. Cele i zadania podmiotu.
Celem działania Dentalife jest udzielanie świadczeń zdrowotnych służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu, poprawie zdrowia jamy ustnej, promocji zdrowia, higieny i profilaktyki.
3. Rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych.
DentaLife jest praktyką prywatną i nie udziela świadczeń w ramach NFZ.
Zakres udzielanych świadczeń:
· stomatologia zachowawcza
· protetyka
· chirurgia stomatologiczna
· implanty
· ortodoncja
· ultradźwiękowe usuwanie kamienia oraz piaskowanie
· RTG
· zabiegi chirurgiczne: ekstrakcje, ekstrakcje z dłutowaniem, usunięcia zębów zatrzymanych, resekcje, hemisekcje, podcięcie wędzidełka
· zabiegi podniesienia zatoki, odbudowy wyrostka kostnego (augmentacja) przygotowujące pacjenta pod późniejszy wszczep implantu.
4. Miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych.
02-587 Warszawa, ul. Wiktorska 7/11
5. Udostępnienie dokumentacji medycznej
Dokumentacja medyczna jest udostępniana:
1) do wglądu, w tym także do baz danych w zakresie ochrony zdrowia, w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych;
2) przez sporządzenie jej wyciągu, odpisu, kopii lub wydruku;
3) przez wydanie oryginału za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych;
4) za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej;
5) na informatycznym nośniku danych.
Dokumentacja medyczna udostępniana jest na wniosek osoby zainteresowanej. Wnioski mogą być składane zarówno w postaci ustnej jak i pisemnej. Poza tym udostępnienie dokumentacji medycznej powinno nastąpić w najkrótszym możliwym czasie. ( rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania, DzU z 2015 poz.2069)
Za udostępnienie dokumentacji medycznej przez sporządzenie jej wyciągu, odpisu, kopii lub wydruku, na informatycznym nośniku danych, przez sporządzenie kopii w formie odwzorowania cyfrowego (skanu), podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych może pobierać opłatę, w wysokości określonej w obowiązujących przepisach.
Wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej określony jest w art. 27 Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta Dz.U. 2017 poz.1318;
6. Przechowywanie dokumentacji medycznej
W DentaLife przechowuje się dokumentację medyczną przez okres 20lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu, z wyjątkiem:
a) zdjęć rentgenowskich przechowywanych poza dokumentacją medyczną pacjenta, które są przechowywane przez okres 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wykonano zdjęcie;
b) skierowań na badania lub zleceń lekarza, które są przechowywane przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym udzielono świadczenia zdrowotnego będącego przedmiotem skierowania lub zlecenia lekarza;
c) dokumentacji medycznej dotyczącej dzieci do ukończenia 2. roku życia, która jest przechowywana przez okres 22lat.
Po upływie okresów w/w wymienionych, DentaLife niszczy dokumentację medyczną w sposób uniemożliwiający identyfikację pacjenta, którego dotyczyła.
7. Organizację procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat.
Świadczenia wykonuje się odpłatnie. Stosuje się ceny umowne na podstawie cennika stanowiącego załącznik do regulaminu.
Przed przystąpieniem do wykonania pracy protetycznej pacjent wpłaca zaliczkę w wysokości 50% wartości uzupełnienia protetycznego.
Przyjęcia pacjentów na wizytę.
W DentaLife przyjmuje się pacjentów zgodnie z wyznaczonym terminem przyjęć. W przypadkach nagłych pacjenci mogą być przyjmowani w terminie ustalonym przez lekarza. Świadczenia stomatologiczne udzielane są zgodnie z zasadami wiedzy i sztuki medycznej.
Kolejność w ustaleniu terminu przyjęcia.
Pierwszeństwo mają osoby uprawnione. Pozostałe osoby według kolejności zgłoszenia, za wyjątkiem przypadków, gdy opóźnienie podjęcia leczenia mogłoby mieć negatywny wpływ na zdrowie i życie pacjentów. Gabinet umożliwia ustalenie terminu w formie osobistej, telefonicznej, internetowej.
Ustala się następujące typy wizyt:
· wizyta pierwszorazowa 30min
· wizyta standardowa 60 minut
· konsultację 15 minut
· wizyta endodontyczna (leczenie kanałowe) lub protetyczna do 120 minut
Pomiędzy przyjmowanymi pacjentami wymagane są 5 minutowe przerwy potrzebne do zdezynfekowania stanowiska pracy.
Umawianie Pacjentów na pierwszą wizytę.
· Przyjmujemy zgłoszenia osobiste oraz telefoniczne.
· Na pierwszą wizytę rezerwujemy dla Pacjenta maksymalnie 30 min.
· Dłuższe zabiegi muszą być poprzedzone konsultacją w gabinecie.
· O czasie potrzebnym na wykonanie zabiegu decyduje wyłącznie lekarz.
· Lekarz nie udziela konsultacji przez telefon.
· W przypadkach nagłych i bólowych staramy się wyznaczyć wizytę w najbliższym możliwym terminie.
· W przededniu umówionej wizyty Pacjent otrzymuje SMS-owe przypomnienie.
Na pierwszej wizycie
· Pacjent wypełnia Kartę Pacjenta podając dane umożliwiające identyfikację pacjenta, w tym PESEL.
· Pacjent wypełnia ankietę „Informacja Dotycząca Stanu Zdrowia Pacjenta".
· Pacjent podpisuje zgodę na przetwarzanie danych osobowych.
· Na pierwszą wizytę pacjent proszony jest o przybycie z 10-cio minutowym wyprzedzeniem w celu wypełnienia powyższych formularzy.
· Po zbadaniu pacjenta i wykonaniu ewentualnych badań dodatkowych lekarz ustala optymalny plan leczenia, przedstawia alternatywne metody postępowania i wstępny kosztorys.
· Przed przystąpieniem do zabiegu pacjent wyraża pisemną zgodę na zabieg.
Opóźnienia
Dokładamy wszelkich starań aby Pacjenci byli przyjmowani zgodnie z wcześniejszym zapisem. Mogą wystąpić opóźnienia z uwagi, że niektóre zabiegi przedłużają się z powodów nieprzewidzianych. Prosimy Pacjentów o wyrozumiałość i o przygotowanie się na ewentualność kilkunastominutowego opóźnienia. W miarę możliwości powiadamiamy pacjentów telefonicznie o zaistniałym opóźnieniu.
Odwoływanie wizyt przez pacjenta
· Wizytę zarezerwowaną na 30 min. należy odwołać na 1 dzień roboczy przed wizytą.
· Wizytę dłuższą należy odwołać na 3 dni robocze przed wizytą.
Rękojmia.
DentaLife udziela rocznej rękojmi na wykonane wypełnienia i uzupełnienia protetyczne. Naprawa zostanie wykonana w terminie 14 dni roboczych od zgłoszenia lub w terminie wymaganym przez proces technologiczny w przypadku prac protetycznych.
Reklamacja nie jest uwzględniana w przypadku gdy pacjent:
· przerwał zaplanowane leczenie
· nie stosuje się do zaleceń lekarza dotyczących higieny jamy ustnej i protez ruchomych
· nie zgłasza się na wizyty kontrolne wyznaczone po zakończeniu leczenia
· użytkuje lub przechowuje protezy niezgodnie z zaleceniami lekarza
· samodzielnie dokonuje korekt, przeróbek, napraw uzupełnienia protetycznego
· uległ wypadkowi w wyniku którego doszło do uszkodzenia uzupełnień
· cierpi na bruksizm (zgrzytanie zębami)
· ma postępujące zaniki kostne powodujące osiadanie protez
· uszkodził protezę poza jamą ustną.
Powikłania niepodlegające reklamacji:
· nadwrażliwość po wybielaniu
· nadwrażliwość zęba po leczeniu
· ból leczonego zęba
· pęknięcie lub złamanie zęba
· bolesność tkanek miękkich po zabiegu
· krwawienie po zabiegu chirurgicznym, obrzęk, krwiak, ropień
· szczękościsk
· podwyższona temperatura ciała, złe samopoczucie
· zaostrzenie współistniejących schorzeń
· reakcja alergiczna
Mając na uwadze możliwość wystąpienia powikłań po niektórych zabiegach, prosimy Pacjentów o rozważne planowanie terminów tych zabiegów.
Bezpieczeństwo.
Wszyscy pracownicy DentaLife zobowiązani są do bezwzględnego przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa pracy. Stosuje się w miarę możliwości sprzęt jednorazowego użytku. W pozostałych przypadkach sprzęt mający kontakt z pacjentem podlega procesom odkażania i sterylizacji zgodnie z normami. Sprzęt stosowany w praktyce posiada stosowne atesty gwarantujące wymaganą jakość. Informacje uzyskane w trakcie działania leczniczego są przechowywane i podlegają ochronie zgodnie z przepisami prawa.